mandag den 14. februar 2011

Udkast til de første spørgsmål...

Hej hej :)

Vi har været i gang med at udforme nogle spørgsmål til interviewet i Børnehaven X (ja det er det navn vores hemmelige destination har fået). Disse spørgsmål havde vi med til vejledning med hos vores vejleder i dag.
Her kommer lige de spørgsmål som vi havde med til vejledningen, samt nogle generelle oplysninger som vi har om Børnehaven X. Det er oplysninger som vi har fra nettet samt fra souschefen, som var med til det menneskebibliotek vi deltog i, i uge 5 (et "bibliotek", hvor vi lånte forskellige pædagoger fra forskellige institutioner).

Her kommer så de første udformede spørgsmål:

1. Hvad er dine kærneværdier som profession?
2. Hvad er institutionens værdimål?
3. Hvad er drivkraften for dig?
4. Hvordan vægter i professionalismen? Pæd. medhjælper/ uddannede?
5. Er der plads til relationerne pæd. barn imellem i forh. Til normering?
6. Hvordan kan i styrke hinanden i personalegruppen her tænker vi i forhold til at kunne rumme til tider svære mønstre, som går igen fra forældre til børn?
7. Har i ekstra møder og har i mulighed for supervision?
8. Er i alle gode til i personalegruppen at tage jer af både børn og forældre?

Og de generelle oplysninger som vi har indsamlet:

• Traditionsbundne og meget stolte af det.
• Gør en del ud af børnene skal få en bedste ven. Det også i forhold til børnemiljøvurderingen.
• Relationen, barn voksen imellem er særlig vigtig.
• Anerkender børnene for den de er.
• Relationen blandt børnene støttes og anerkendes.
• Rytmen i huset er regelmæssig, de gør de samme ting på bestemte dage.
• Intet er overladt til tilfældighederne.
• Trivsel og samspil mellem alle i huset.
• Den årlige blomsterdag, hvor de igen anerkender barn og forældre for den de er ved at de hver især skal komme med en blomst, som de planter i børnehaven.

Vi ved institutionen har en anerkendende tilgang til barnet. Vi ved de prioriterer relationen, barn voksen mellem meget højt. Vi ved de er selvejende, hvilket betyder de har friheden til selv at prioritere hvordan de bruger deres ressourcer. De er stueopdelte. De vægter at få færre børn integreret ad gangen, så de kan føle sig trygge. De vægter at barnet får mindst én god ven. Dette vil vi undersøge med at lave sociogram, hvor vi belyser hvorledes relationen er blandt børnene. Hvem leger med hvem? De er stueopdelte, det giver mere ro og tryghed til børnene. De tager forældrene i hånden og går bagom problematikker. De bliver derfor brugt af Randers Kommune, da det er klar over deres ressourcer personalet iblandt. De går bag og børnene, ved at undersøge, hvordan det kan være barnet reagerer som det gør. De er gode til at skabe tillid til forældrene og børnene. Normeringen er 2* 60 timer pæd. timer, 1= 30, og 20 børn pr. stue. Professionalismen vægtes højt. Personalet vægtes i forhold til institutionens økonomi. Her har man lov til udvikling, der er dynamik på stedet. Her oplever man glæde, ”bare ved” at træde ind ad døren. Her har man også hjertet med på arbejde. Kerneværdierne er: Relation, kommunikation, tryghed og omsorg. Citat af souschef: ”Det skal der være, og det er der”.

Det var alt for nu...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar