fredag den 25. februar 2011

Brud i interview

Her kommer et indlæg med de "brud"/punkter som vi fandt interessante i interviewet med souschefen i Børnehaven X. Nedenunder har vi skrevet nogle tanker om hvordan vi muligvis kunne arbejde videre med det.

Ved vejledningen i går, blev det klart at de stikord man kan sætte på vores "brud" er: følelser, relationer og problem børn.
Dermed blev det også klart for os, at de tanker vi havde gjort omkring hvad vi kunne arbjede videre med, ikke helt havde med disse stikord at gøre, da vores tanker handlede mere om læring og opdragelse. Vi havde gjort os tanker om diaae områder, fordi vi havde forstået det sådan at vi skulle ind omkring så mange CKF'er som vi kunne inddrage - dette havde vi dog misforstået. Vi har derfor indskrænket os, og vil fokusere på følelser, inddrage Daniel Stern's syn på børns følelser samt Trin for Trin.
________________________

Interessante ”brud” fra interview i børnehaven X

- At de arbejder med ”Trin for trin”, frem for at fokusere på at børnene skal lære bogstaver og tal. (Skolerne fortæller at børnene fungerer bedre når de starter, end børnene som har lært tal og bogstaver).
- At de benytter venskabsskemaer, sociogrammer og relationsskemaer til at dokumentere deres indsats, samt få overblik over hvor der skal gøres en indsats. Vi skal have 100 % styr på, hvad der menes med sociogrammer, vendskab skemaer og relations skemaer. Hvad er det præcist?
- At 2 af pædagogerne er uddannet til at kunne vejlede forældre som har særligt behov for en hjælpende hånd.
- Børnene som er udsat for negativ social har ikke altid så nemt var at skabe relationer, ved at de arbejder med forældrene, påvirker det også barnet, således at det får bedre forudsætninger for at få nogle gode relationer.
- Skrive en narrativ fortælling ud fra souschefens svar. Den gode børnehave på godt og ondt.

Nedenfor er nogle tanker om hvordan vi måske kunne gribe det an – kan det bruges?
Koble noget teori om opdragelse, læring, omsorg, anerkendende pædagogik på Børnehaven X.

Undersøge hvad ”Trin for trin” helt konkret omhandler, koble dette sammen med noget om relationerne, altså hvilken betydning ”Trin for trin” har for relationerne og hvad fremmer det for relationerne. Har Trin for trin en fremmende effekt i forhold til børn med negativ social arv, således at disse børn får nemmere ved at skabe relationer? I denne sammenhæng inddrage venskabsskemaer, sociogrammer og relationsskemaer.

- Vi kunne godt tænke os en brik til at skrive en narrativ fortælling.
- Hvor meget af materialet skal ud på bloggen, eller skal vi fremlægge noget af det?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar